Danske Bank Holder Fast I Hjemmearbejdspladser Efter Coronakrisen

Drop dagligdags gøremål: Ingen opvask, rengøring, tøjvask m.m. Husk en skarp opdeling af arbejde og fritid.

For det tredje så slukker mange privatpersoner for pcen, hvis det lyner, men hvis man har hjemmearbejdsplads, har man ikke denne mulighed. Jeg valgt automatisk backup ud i skyen.

Så forsøg at få styr på, hvad du skal lave og hvad du har lavet. En dårlig samvittighed fylder nemlig alt for meget og kan have en stor andel af skylden for evt. Jeg bruger i stor grad regneark til at gemme og prioritere min opgaver i, men der findes rigtig mange måder, at organisere og optimere sin tid på. Hvis du gerne vil finde inspiration til at planlægge og få mere ud af din egen arbejdsdag, så kan du måske finde nogle gode råd i denne artikel.

Undgå forstyrrelser Forstyrrelser er en stor del af manges arbejdsdag, men hvis man arbejder hjemmefra, så kan man selv gøre rigtig meget, for at eliminere nogle af forstyrrelserne. En af måderne er ved at have en skarp opdeling af arbejdstid og fritid. Sluk for private forstyrrelser: Lad være med at åbne din private mail, din Facebook og sæt din telefon på lydløs, hvis den ikke bliver brugt til arbejde. Hvis du har brug for at følge med private ting, så indlæg faste pauser i løbet af dagen, hvor du læse og besvare private henvendelser.

Backup og forsikring af dit it-udstyr Der er meget få mennesker, som har den fornødne disciplin omkring backup og jeg er bestemt ikke en af dem.

Det kræver, som før nævnt en del af dine omgivelser, at give dig plads og ro til at arbejde hjemmefra. Specielt hvis du bor sammen med en , så kan det give store udfordringer at lære personen, at du ikke er tilgængelig, når du er “hjemme”. Derfor synes jeg, at det er meget vigtigt, at man kan henvise til, at man fra starten var blevet enige om, at ‘kontortid’ var lig ingen forstyrrelser og pålægning af opgaver.

Der findes mange betalte muligheder til dette – mit valg er faldet på / som er billigt og som jeg umiddelbart er godt tilfreds med. Det koster mig $50 (ca. 290 kr.) årligt for ubegrænset plads.

Hvis du har sat tid af til frokostpause eller andre pauser, så er det selvfølgelig fint nok, at du bruger pauserne på dette. Opdragelse af omgivelser

En overgang så prøvede jeg på at have styr på opgaver og tidspunkter inde i hovedet. Men når jeg skulle vælge, så tog jeg naturligvis den opgave, som var lettest og sjovest. Resultatet blev at jeg gik rundt med konstant dårlig samvittighed og uoverskueligheden gjorde, at det var så svært at tage sig sammen til at få lavet noget som helst.

Men efter at jeg har lavet planer for både opgaver og min tid, så kan jeg faktisk sommetider kan holde helt fri i weekenderne og jeg har altid en hel fridag hver uge. Og selvom jeg stadig arbejder en del mere end gennemsnittet, så stresser det mig på igen måde og nu føler jeg, at jeg har masser af tid til at lave fritids aktiviteter.

Jeg svarede, naturligvis, at det havde jeg ikke tid til, da jeg skulle arbejde. Og resultatet var altid et meget uforstående – ”jamen du er jo hjemme..??? Det er altså bare utroligt svært for andre at forstå, at en hjemmearbejdsplads er forbundet med, at man ikke er tilgængelig. Desuden skal man virkelig overveje en ekstra gang, hvordan man vil gribe tingene an, hvis man har børn i huset.

Og overveje – om børnene er klar til at forstå, hvorfor mor eller far ikke har tid til dem. Hav en helt klar plan for din arbejdsdag. Men det gælder ikke kun for hjemmearbejdspladsen. Hvis man ikke har en plan for, hvad man skal, så kan det både være svært at holde fokus og desuden, så kan det være svært ved dagens afslutning at se, hvad man egentlig har lavet. Jeg plejer at sige, at sidespring og manglede overblik giver dårlig samvittighed.

8 og forlader den igen ca. Det gør jeg både for, at mine kolleger ved, hvad tidsrum jeg er til at træffe i og for ikke at kunne holde fokus på mine arbejdsopgaver i dette tidsrum.

Det er mange timer, som du skal bruge med tingene, så lad være med at være nærig. Alternativt kan du jo forsøge at få din arbejdsgiver til at betale nogle af tingene.

Privatpersoner kan lave en manuel backup hver anden måned eller noget i den stil og så mister de ikke ret mange billeder, hvis pcen futter af. Men hvis man bruger sin pc hver dag, så sker det for det første flere ændringer på den (også selvom man bruger remote desctop). For det andet bliver ens pc brugt mere og dermed holder den i kortere tid.

Overdrivelse fremmer forståelsen, men ak og ve – disse eksempler er faktisk er det meget tæt på sandheden. Jeg har i virkeligheden fået opkald fra familiemedlemmer, som startede samtalen med: “Jeg ved jo at du er hjemme i dag, så derfor har du jo god tid til at snakke”. Eller folk som er kommet forbi og forsøgt at invitere sig selv ind på kaffe.

Jeg har haft hjemmearbejdsplads i flere forhold og det har altid givet anledning til debat. Det kan det være utroligt svært for andre at forstå, at du ikke er tilgængelig, når du befinder dig i dit hjem.

Jeg har efterhånden fået snuppe adskillige routere, switche og netkort af lynnedslag. Og jeg skal lige tilføjes, at jeg har et jordspyd på 2,5 meter koblet på strømnettet i huset og den nyeste teknologi inden for hpfi-relæ med lynsikringer. Det er skønt at have muligheden for at flekse, som man har lyst til, men det kan også være farligt. Jeg har et fuldtidsarbejde og her sætter jeg mig fast til pc’en ca.

Jeg har en fast opdeling af arbejdstid og fritid og som udgangspunkt laver jeg ikke “fritidsting” såsom tøjvask, indkøb, madlavning m.m. Til gengæld så besvarer jeg heller ikke arbejdsmails, sociale medier og lignende i min fritid. Når jeg sætter mig ind på mit kontor, så skriver jeg ned i en kalender, at nu går jeg i gang (og da jeg arbejder for flere virksomheder, skriver jeg også, hvem jeg arbejder for). Når jeg kan se i min kalender, at jeg har arbejdet i de fx 8 timer, som jeg skal, så kan jeg meget bedre holde 100% fri og have fokus på at holde fri. Jeg lærte det på den hårde måde: Når jeg regner min arbejdstid og transporttid sammen, så har jeg typisk mellem 60 og 70 timers arbejde hver uge.

Det tager RIGTIG lang tid at lave den første backup, men efterfølgende har jeg ikke mærket til, at det kører i baggrunden. Desuden bør man tjekke sin forsikring og hvis ikke man er dækket på elektronik, så kan det være en god idé at tegne en ekstra forsikring.

Vær god ved dig selv Soigner dig selv: Selvom du bare skal være “hjemme”, så er det vigtigt for dit selvværd, at du sørger for pleje dig selv.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started